Goed, beter, best: prijzen en Pasen

prijs vierkantvrijdag 30 maart 2018 09:00

De beste sporter van het jaar, de snelste wielrenner ter wereld, de groenste politicus van Nederland, de veiligste gemeente, het beste brein...... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt er tegenwoordig op dat gewoon ‘goed’ niet goed genoeg meer is. Alleen de beste, de snelste, de veiligste doet echt mee. En nummer twee voert de losers aan.

Zuidhorn in de prijzen

Ook in Zuidhorn hebben we de laatste jaren veel prijzen gewonnen. U herinnert zich nog wel dat we in 2012 live op TV vanuit Hilversum werden uitgeroepen tot Veiligste Gemeente van Nederland. Wat waren we trots. Maar we kregen ook een prijs voor mantelzorgvriendelijke gemeente, voor de prestaties van ons zorgloket, voor het winnen van de track ‘Reinventing Government’ bij de Dutch Blockchain Hackaton en in de afgelopen week was er weer een hoofdprijs: we wonnen de Juryprijs van Pioniers Gemeente Award 2018 voor de meest innovatieve digitale dienstverlening, deze prijs kregen we voor de wijze waarop we het Kindpakket hebben gerealiseerd met behulp van Blockchain.

Gaan voor het hoogste?

Maar waar gaat het nu om? Om het leveren van goede prestaties, het goed bedienen van de inwoners, het goed beheren van de gemeente? Of is alleen het beste goed genoeg? Naar mijn mening sluit het één het ander niet uit. Onze medewerkers die het Kindpakket realiseerden deden dat niet om de beste te zijn. En dat gold ook voor alle agenten, buurtwerkers, enz. die een bijdrage leverden aan onze veilige gemeenten.
Maar je ziet wel wat er kan gebeuren als talentvolle mensen in een omgeving waarin ze worden gestimuleerd, geënthousiasmeerd en de nodige vrijheid krijgen tot mooie prestaties kunnen komen. Natuurlijk, speelt ook geluk of toeval een rol. Maar met enthousiaste mensen, die goed samenwerken met elkaar en met andere partijen kun je heel veel bereiken. En dan is een prijs, een award, een nominatie geen doel op zich. Maar wel een mooie vorm van waardering en een aanmoediging om er nog harder tegenaan te gaan.

Gemeenteraadsverkiezingen

De komende tijd worden in het Westerkwartier de lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november samengesteld. Sommige partijen zijn al klaar: Hielke Westra (CDA), Rianne Vos (PvdA) en Harrie Rutgers (D66) staan al in de startblokken als (beoogd) lijsttrekker. Gefeliciteerd daarmee! Bij andere partijen is het nog spannend: VVD, GroenLinks, VZ Westerkwartier en ChristenUnie. En doet de SP ook mee? En misschien nog meer partijen? We gaan een boeiende tijd tegemoet.

Ook bij verkiezingen gaat het om ‘goed, beter, best’. Natuurlijk wil je veel stemmen halen en, nog mooier, de grootste partij worden. Maar dat is niet het hoogste doel: het gaat erom het beste te bereiken voor onze inwoners, voor onze omgeving en dan vooral alles wat kwetsbaar is.

Tot slot

Komend weekend vieren we het paasfeest. Het feest van opgestane Heer. Na drie dagen mocht Jezus Christus opstaan uit het graf, na de dood te hebben overwonnen. Vanuit ons geloof daarin mogen wij leven en werken, elke dag weer, ook in de politiek.

Ons best doen, in het vertrouwen dat God ons werk zal zegenen. En dat is belangrijker dan welke prijs ook.

Ik wens u allen fijne paasdagen toe!

Bert Nederveen, Goede Vrijdag 2018

hnederveen@zuidhorn.nl

Reacties op 'Goed, beter, best: prijzen en Pasen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.