Kieskompas ingevuld en (tot mijn schrik) … ChristenUnie!

schrikken rechts.jpgmaandag 14 maart 2022 13:37

In het afgelopen weekend was ik op allerlei plekken. Zo was ik vrijdag bij mijn klaverjasclubje. Natuurlijk ging het daar flink over de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Bij dit clubje valt voor mij bitter weinig te winnen (af en toe een boompje). De ChristenUnie is eng, is het vooroordeel, lekker zo laten.
Om te weten waar alle partijen voor staan had een groot deel toch het Kieskompas ingevuld en steevast: ChristenUnie.
Het zal je maar overkomen!!

Zaterdag waren wij als ChristenUnie Westerkwartier op expeditie. Alle 41 dorpen van de gemeente zijn bezocht en in ieder dorp koppelden we dit aan een inhoudelijk bezoek. Bezoek bij plaatselijke ondernemers, verenigingen van dorpsbelangen, aan kerken gelieerde organisaties en ga zo maar door.

Tijdens één van deze bezoeken kwam een betrokken burger bij ons gesprek zitten. Hij had nog wel een tip richting de gemeente. Dat kwam mooi uit. Wij kwamen langs om de wensen voor het Westerkwartier te verzamelen. Zo gezegd, zo gedaan. De wens werd opgeschreven.
Het gesprek ging verder en wederom de opmerking: “ik heb het kieskompas ingevuld en kwam bij de ChristenUnie uit”. Ook onze gesprekspartner was bij de ChristenUnie uitgekomen. Hij vulde daarop aan: “je moet bij mij niet aankomen met het geloof of de kerk, maar de ideeën voor de samenleving van de ChristenUnie zijn wel de allerbeste”.

Wat zijn dan die goede ideeën?

De gemeente, dat zijn we samen! We vinden het belangrijk dat iedereen in de samenleving gezien en gehoord wordt. De ChristenUnie wil in de gemeenteraad luisteren en samenwerken. We willen goede relaties. Met inwoners, met andere politieke partijen in de raad en met mensen die bij de gemeente werken. Samen zorgen we ervoor dat het goed gaat in het Westerkwartier.

De ChristenUnie wil dat inwoners van het Westerkwartier kansen krijgen om eigen ideeën tot uitvoer te brengen. Dat betekent dat er niet veel regels moeten zijn, maar dat we inwoners vertrouwen.
Wij zien veel kansen voor initiatieven van inwoners zelf. Initiatieven op het gebied van duurzaamheid (wat hebben we al veel mooie coöperaties in onze gemeente), of met nieuwe initiatieven binnen  reeds bestaande structuren.

De ChristenUnie wil dat iedereen mee kan doen en dat iedereen die daarbij hulp nodig heeft wordt geholpen of gewezen wordt op mogelijkheden.

Natuurlijk valt er nog veel meer over te zeggen. Een stevig verkiezingsprogramma van maar liefst 41 pagina’s en een fantastische glossy geven een mooi beeld van ons en onze ambities.

Als u uw stem aan ons geeft dan stemt u op een partij die er wil zijn voor iedere inwoner, voor elkáár. Oftewel ChristenUnie Westerkwartier: goed voor elkaar!

Koos Siegers
Lijsttrekker