Werkbezoek Thomashuis

thomashuis logo.jpgzaterdag 28 januari 2023 19:57

Westerkwartier heeft zoveel meer dan je soms weet. Daarom is het voor mij (en andere raadsleden) leuk om werkbezoeken te doen. Op een woensdagmiddag gingen Jacquelien en ik (Wybe) op bezoek bij het Thomashuis in Niebert. Voor ons een kennismaking met de negen bewoners en Oene en Marike, het stel dat dit Thomashuis heeft opgezet en samen met 6 medewerkers en stagiaires de zorg verleent aan de bewoners. Onder het genot van een kopje koffie, aan de grote tafel met (bijna) alle bewoners, hebben we kennis gemaakt en gesproken over hun werk.

tomashuisEen Thomashuis is een kleinschalig wooninitiatief voor mensen met een verstandelijke beperking. Oene en Marike namen ons mee in hoe het opzetten van een Thomashuis gaat. De zorgvuldigheid waarmee dit gaat en ook de verdere begeleiding die je ontvangt. Voor ons was dit weer een bevestiging om te blijven werken vanuit vertrouwen in professionals en niet steeds meer en uitgebreidere verantwoording te vragen.
Zorg in het Thomashuis wordt bekostigd vanuit het PGB. Hiermee hebben wij als gemeenteraadsleden niet direct invloed op deze middelen. Al pratend kwamen wij wel op andere zaken waarin zij, soms indirect, met de gemeente te maken hebben. Ook de stijgende energiekosten kwamen in dit kader voorbij. De bewoners huren namelijk een kamer in het Thomashuis en dragen via de huur ook bij in de energiekosten. Oene en Marieke waren zeer te spreken over hoe de gemeente Westerkwartier hiermee was omgegaan en dat het ook voor hun bewoners mogelijk was om deze tegemoetkoming te ontvangen.
Vanuit het Thomashuis wordt ook de samenwerking gezocht met De Zijlen en Van Boeijen. Vaak kunnen zij elkaar helpen met zorgvragen of heel praktisch met uitjes en middelen. In deze gesprekken blijkt soms wel dat het lijkt of instellingen meer (financiële) mogelijkheden krijgen dan kleinschalige wooninitiatieven. Voor ons is dit een aandachtspunt wat wij uit dit gesprek hebben meegenomen. De komende tijd willen we gaan kijken welke invloed we hier als gemeente op hebben.

Wybe Niemeijer