Uit de fractie #5

arina veirkant.jpgmaandag 15 april 2024 20:48

De Regiobrief heeft me gevraagd met regelmaat iets over ons raadswerk te vertellen. De ingezonden kopij deel ik ook hier.

Op 10 april hadden we weer een raadsvergadering. Tijdens deze raadsvergadering kwam o.a. het volgende aan de orde:

• Herziening Grondbeleid. De nota Grondbeleid geldt van 2021-2025. In de raad was afgesproken dat we deze na 2 jaar zouden evalueren. O.a. was er een onderzoek gedaan naar het mogelijk uitgeven van bouwkavels in erfpacht zodat deze wat minder duur zouden zijn bij aanschaf. Alles afwegende bleek dat niet zo’n goede optie. De raad heeft wel een motie aangenomen waarin wordt gevraagd dat het college komt met een notitie welke mogelijkheden er zijn om starters te helpen op de woningmarkt en hoe we al bestaande instrumenten als startersleningen en duurzaamheidsleningen nog beter kunnen inzetten.
  • Een krediet van 13 miljoen voor nieuwbouw van het Lauwerscollege in Grijpskerk.
    De school in Grijpskerk is veel te klein en oud. Op grond van het aantal leerlingen en de leerling prognoses is voldoende aangetoond dat een nieuwe school de beste keuze is. In 2022 is het eerste voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld en nu is het zover dat er een definitief ontwerp gemaakt kan worden. Het is wel lastig dat een aantal raadsleden hun dossierkennis niet op orde hadden en hun kritische noten kant nog wal raakten.
  • De fractie van VZWesterkwartier droeg twee nieuwe fractieassistenten voor. Ik werd aangewezen als voorzitter van de commissie die de geloofsbrieven controleert. De geloofsbrieven is een mooi woord voor de benodigde stukken waaruit blijkt dat de raad deze personen kan benoemen. In deze stukken staat de woonplaats (dit moet in het Westerkwartier zijn) en de bezoldigde en onbezoldigde nevenfuncties. Deze functies mogen niet in strijd zijn met de functie van fractieassistent. De griffie legt al deze stukken keurig klaar, de vergadering wordt even geschorst en de commissie is in een paar minuten klaar met haar taak. Fractieassitenten moeten ook de eed of de belofte afleggen. Zij krijgen ook inzage in alle stukken die raadsleden ontvangen en mogen het woord voeren tijdens raadsoverleggen.

Ik ben ook namens onze fractie afgevaardigd in de werkgroep Dichterbij. De raad heeft een aantal werkgroepen ingesteld. In elke werkgroep zit in de regel een afgevaardigde van elke fractie. Er is b.v. ook een werkgroep huisvesting gemeentehuis, een werkgroep vluchtelingenopvang en een werkgroep Wenakker (overleg met boeren).
De werkgroep Dichterbij organiseert activiteiten of doet voorstellen met als doel dat de raad meer contact heeft met inwoners. We organiseren b.v. gastlessen op scholen,  netwerkavonden met dorpsbelangen, aanzet tot participatiebeleid, gast van de raad, jongeren meer betrekken bij de politiek d.m.v. “Tienskip”. Dit is een succesvol project in Friesland die we ook in Westerkwartier gaan starten. We vergaderen elke keer in een ander dorp waarbij we het eerste half uur in gesprek gaan met een afvaardiging van inwoners van dat dorp. De laatste keer waren we in Garnwerd.
Ik hoop dat ook door mijn stukjes ”uit de fractie” de raad wat dichterbij u is.

Arina Havinga