Brief van wethouder Pieter van der Zwan aan alle vrijwilligers in Westerkwartier

pieter.jpgdonderdag 02 december 2021 21:56

Beste vrijwilligers,

Het jaar is alweer bijna voorbij. Een jaar dat begon met een lockdown vanwege de coronapandemie en dat nu opnieuw eindigt in een onzekere tijd. Dat trekt een wissel op de inwoners van het Westerkwartier, en ook op het vrijwilligerswerk. Want hoe kun je het voetbalteam blijven trainen, als er zoveel beperkingen zijn? Hoe kun je op een veilige manier anderen helpen, samen blijven zingen in het koor, je inzetten voor je kerk of gemeente, of vereniging?

Vrijwilligerswerk is een belangrijke kurk waar de samenleving op drijft. Als het er niet zou zijn, dan zou onze samenleving vastlopen, daar ben ik van overtuigd. En in het Westerkwartier, zo heb ik gemerkt, wordt er met veel passie en inzet vrijwilligerswerk verricht. In dorpshuizen, bij dorpsverenigingen en -belangen, maar ook in sportkantines, MFC’s en ga zo maar door. Met veel liefde en zorg wordt er omgezien naar elkaar en kunnen we zo voor elkaar van betekenis zijn. Want daar gaat het toch om, dat we elkaar nog écht zien in tijden dat contact soms haast onmogelijk is geworden. En dat ‘er zijn’ voor elkaar is onbetaalbaar. En dat maakt jou als vrijwilliger onbetaalbaar.

Ondanks alle beperkingen kon er door jullie inzet veel wél doorgaan. Kinderen konden naar de training, vele avonden werden door jullie opgegeven voor het goede doel. Doelen waar jullie je vaak met hart en ziel aan hebben verbonden. Dank daarvoor. Dank, namens de gemeente Westerkwartier, namens iedereen die de vruchten mogen plukken van jullie inspanningen. En voor wie dit leest en twijfelt of vrijwilligerswerk wel bij je past, dan kan ik je van harte aanraden om eens een kijkje te nemen op www.vipwesterkwartier.nl. Daar vind je misschien wel iets dat goed bij jou past. Gewoon doen!

Pieter van der Zwan
wethouder Westerkwartier