Column herindeling Westerkwartier: nog 140 dagen!

bij bert zonderdinsdag 14 augustus 2018 22:31

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november en de herindeling van 1 januari a.s. schrijft wethouder Bert Nederveen met enige regelmaat een column. De eerste onder de titel: Herindeling Westerkwartier, nog 140 dagen!

Inleiding

De datum van de herindeling komt snel dichterbij: nog maar 140 dagen en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn bestaan niet meer en we gaan, samen met de voormalige gemeente Ezinge, verder als gemeente Westerkwartier. Een nieuwe gemeente met een nieuwe, maar ook oude en vertrouwde naam.
Het is mijn plan om de komende weken met enige regelmaat een column te schrijven over de voorbereiding van de herindeling en de komst van de nieuwe gemeente. Dat kan gaan over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november (vandaag over 99 dagen!), maar ook over andere zaken die met betrekking tot de herindeling spelen. In deze eerste aflevering een overzicht van deelnemende partijen en een reactie op het debuut van Sterk Westerkwartier.

Partijen raadsverkiezingen
Inmiddels heeft een aantal partijen laten weten mee te willen doen: zoals verwacht doen van de (plaatselijke afdelingen landelijke partijen CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en de VVD mee. Daar zijn geen verrassingen bij, wel ging de samenstelling van de lijst bij de ene partij wat geruislozer dan bij de andere, maar ook dat hoort bij politiek. Ook 50 Plus heeft zich gemeld. Mogelijk komt de partij Jezus Leeft hier nog bij.
De SP was aanvankelijk van plan om ook mee te doen, maar de voorbereidingstijd bleek te kort om mee te doen en afdeling had te weinig kandidaat-raadsleden.
De Grootegaster lokale partij VZ2000 heet inmiddels VZ Westerkwartier en heeft zich ook gemeld.
Grootste verrassing tot op heden is de nieuwe lokale partij Sterk Westerkwartier. Deze partij is ontstaan uit onvrede van een aantal VVD-leden met de plaats die hen op de kandidatenlijst was toegedacht, bekendste namen zijn Harry Stomphorst (lijsttrekker), Gert van Werven (voorzitter) en Arnold Bloem (campagneleider).

Sterk Westerkwartier: alle begin is moeilijk…..
Laten we positief beginnen: de naam is stevig en belooft wat. Ook het logo mag er zijn.
Maar of de partij nu voorziet in een behoefte, zoals ze zelf stelt? Vooralsnog met name in de behoefte van de initiatiefnemers om weer verkiesbaar te zijn in het Westerkwartier, iets dat voor hen bij de VVD niet lukte (en waar ze vrede mee zeiden te hebben). Maar of dit ook de behoefte van de kiezers is? Gezien de achtergrond van de initiatiefnemers lijkt het een soort VVD-light te worden.
Het feit dat landelijk gemiddeld 30% van de stemmen naar lokale partijen gaat zegt niets over de situatie in het Westerkwartier. In Leek en Zuidhorn is vele jaren lang geen behoefte geweest aan een lokale partij, en nu opeens wel?
Ook uitspraken als ‘wij staan los van landelijke dogma’s’ klinken wat vreemd uit de mond van mensen die vele jaren voor een landelijke partij in de raad hebben gezeten en op die dogma’s (welke eigenlijk?) nooit commentaar leverden. Zij blijven zelfs lid van die landelijke partij!
Bijzonder is ook dat de lijsttrekker bij voorbaat vast staat. Geen ‘beoogd lijsttrekker’, geen inbreng van de leden, terwijl hen wel wordt voorgehouden dat binnen de partij een bindend referendum wordt ingevoerd.
Als ik naar de inhoudelijke punten op de website kijk, dan zie ik (op een enkel punt na) weinig onderscheid met de bestaande partijen.
Het standpunt over koopzondagen is wel bijzonder duidelijk, blijkbaar zijn de VVD-wortels op dat punt nog ten volle aanwezig. Vermoedelijk zijn wijzigingsvoorstellen van inwoners op dit punt bij voorbaat kansloos.
Al met al, niet zo’n sterk begin van een partij die het woord ‘Sterk’ in haar naam heeft. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Tot slot
Ik wens alle partijen die zich opmaken voor de gemeenteraadsverkiezingen veel succes! Laten we er met elkaar een mooie, waardige en enthousiaste campagne van maken. Samen voor een mooi, waardevol en sterk Westerkwartier, een gemeente waar het mooi wonen, werken en recreëren is en blijft!

Bert Nederveen, 14 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.