De overeenkomst tussen Jeugdzorg, Corona en Kerst

handen.jpgdinsdag 22 december 2020 11:04

Soms komen heel verschillende onderwerpen op een bijzondere manier bij elkaar. Aan het einde van dit bijzondere jaar zijn dat voor mij de onderwerpen Jeugdzorg, Corona en Kerst.

Jeugdzorg

Al sinds de decentralisaties van 2015 zijn er grote zorgen over de financiële situatie van de gemeenten in Nederland. Gemeenten hebben steeds minder te besteden en dat komt vooral door de extra taken op het gebied van Jeugdzorg, Wmo en Participatie, die - zonder voldoende middelen - door het rijk aan de gemeenten zijn overgedragen.
Dit wordt al lange tijd door gemeenten aangegeven, maar het rijk hield lang de boot af. Afgelopen week werden de resultaten bekend van een onderzoek dat in opdracht van het rijk door AEF is uitgevoerd, en wat blijkt? Gemeenten hebben in 2019 1,6 tot 1,8 miljard euro meer uitgegeven aan Jeugdzorg dan het geld dat ze van het rijk kregen. De hoogte van het bedrag was voor de regering een verrassing maar voor de gemeenten een bevestiging.
Voor de gemeente Westerkwartier gaat het om zo’n 5 miljoen euro!
Hierdoor zijn niet direct alle problemen opgelost, maar ik ben ervan overtuigd dat het huidige en het komende kabinet dit keiharde signaal goed zullen oppakken. Maar ook dat de gemeenten daarbij zelf een belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Licht aan het eind van de tunnel, licht in de duisternis!

Corona

corona.jpgIn maart 2020 werd de hele wereld geconfronteerd met de Corona pandemie. Lockdown, scholen dicht, thuis werken, online kerkdiensten, niet naar het buitenland op vakantie. Niemand die zoiets voor mogelijk had gehouden.
En waar het in de zomer weer even beter leek te gaan, was de tweede golf dit najaar weer even meedogenloos. Enorme gevolgen voor de gezondheid van velen, voor de economie, voor het contact met elkaar.
Maar ook het nieuws over het vaccin dat in ongekend hoog tempo is ontwikkeld en getest. Dat geeft uitzicht naar de toekomst, misschien is alles volgend jaar wel weer ‘normaal’! Waarbij ik hoop op een echt ‘nieuw normaal’: minder reizen, waar mogelijk meer digitaal werken en vooral: waarderen van dingen die altijd zo vanzelfsprekend waren.
Licht aan het eind van de tunnel, licht in de duisternis!

Kerst

stadje.jpgOok aan het einde van dit bijzonder Corona jaar mogen we weer stil staan bij het feest van de geboorte van Christus: het kerstfeest! Ruim tweeduizend jaar geleden kwam hij als kind op deze aarde. En nog altijd vieren we het feest van de vrede. En we mogen dat blijven vieren, elk jaar, elke dag.
Wat is het mooi om in een tijd waarin misschien wel meer onzekerheden zijn dan ooit, toch altijd te kunnen terugvallen op die zekerheid.
Want dat geeft pas echt Licht aan het eind van de tunnel, Licht in de duisternis!

Tot slot

We kijken terug op een bijzonder jaar: 2020, dat de geschiedenis in zal gaan als het jaar van Corona. Dank aan iedereen met wie ik in dat jaar mocht samenwerken. Alle inwoners van onze gemeente Westerkwartier, alle collega’s, raadsleden, bestuurders, organisaties waarmee we mochten samenwerken, wil ik heel hartelijk danken voor de goede contacten. Van velen werd extra inzet gevraagd. Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een voorspoedig 2021 toe!

Bert Nederveen, Westerkwartier, 22 december 2020

Interessante links: