Coalitieakkoord 2022 – 2026

coalitieakkoord.jpgmaandag 11 juli 2022 17:00

“Het gaat verder in Westerkwartier, veerkrachtiger, innovatiever en socialer”

16 maart 2022 waren er gemeenteraadsverkiezingen. Nu bijna drie maanden later zijn wij blij dat het coalitieakkoord gepresenteerd kan worden. Een nieuw team wethouders kan aan de slag met de ambities voor onze mooie gemeente Westerkwartier.

Eind mei konden, na het mediationtraject, de informatie gesprekken weer gevoerd worden. Na enkele gesprekken was duidelijk dat er een nieuwe coalitie gevormd moest gaan worden door de volgende partijen: VZ Westerkwartier – ChristenUnie – GroenLinks / PvdA en Sterk Westerkwartier.

Onder leiding van de formateurs Marcel Thijssen en Jannes Janssen hebben wij constructieve gesprekken gevoerd. Soms pittig en uitermate verdeeld, in andere gevallen volledig eenstemmend.

Vandaag, 11 juli 2022 presenteren wij de plannen waar wij in de komende jaren werk van willen gaan maken. Als ChristenUnie zijn wij blij met het voor ons zeer herkenbare akkoord. Er zijn ambities als het gaat om woningbouw, de dienstverlening van de gemeente, het tegengaan van armoede, inzetten op een betere geletterdheid onder onze inwoners en over de zondagopenstelling van winkels.

Financieel gezien komen er spannende tijden aan. De eerst komende drie jaren lijken goed. Maar vanaf 2026 staan er, vanuit Den Haag, kortingen op de rol welke een enorme impact hebben op onze gemeentelijke begroting.

Bert Nederveen zal namens de ChristenUnie weer wethouder worden. Aan hem de schone taak om ons goed door deze “financiële storm” te loodsen. Naast financiën heeft Bert onder andere WMO, plattelandsbeleid, natuur en landschap in portefeuille.

Het complete coalitieakkoord kunt u hier lezen.

De fractie van de ChristenUnie wenst u voor nu een goede zomer toe.
Waar u ook naar toe gaat, of dat u thuis blijft: Ga met God en Hij zal met je zijn!

Namens de fractie,
Koos Siegers