Uit de fractie #7

christal.jpgmaandag 08 juli 2024 09:19

De Regiobrief heeft me gevraagd met regelmaat iets over ons raadswerk te vertellen. De ingezonden kopij deel ik ook hier

In de maand voor de zomervakantie staat er altijd extra veel op de agenda. De financiële stukken en aantal zaken die eigenlijk nog even voor de zomervakantie moeten, want anders…
In de afgelopen twee weken hadden we maar liefst vier goed gevulde raadsoverleggen*.
Drie agendapunten ligt ik er hier even uit.
Allereerst het IHP, het integraal huisvestingsplan. Dit is het plan met betrekking tot schoolgebouwen voor de komende vier jaar. Hierin is onder andere een opsomming van alle schoolgebouwen met daarbij de leeftijden het energielabel. En dat is schrikken. Het grootste deel van onze schoolgebouwen voldoen niet aan de norm van label C of hoger. En veel schoolgebouwen zijn (te) oud. Voor nieuwbouw komen eerst het Lauwers College in Grijpskerk, De Borgen in Leek aan de beurt en School met de bijbel Christal in Grootegast voor vernieuwbouw.
Voor de vergadering had ik nog even gebeld met de directeur huisvesting van Noorderbasis. Voor Christal heeft Noorderbasis bewust gekozen voor vernieuwbouw in plaats van nieuwbouw, omdat er dan meer kansen en mogelijkheden zijn voor een groter gebouw. Hij was zeer te spreken over de contacten met de gemeente. De gemeente respecteert ook het standpunt dat Noorderbasis eigen scholen wil houden en niet met anderen gebouwen wil delen. Dat is goed om te horen.
Het vierde raadsoverleg mocht ik de voorzitter zijn. Ik ben een van de vier voorzitters. Ik vind het erg leuk om dit te doen. Af en toe wel een beetje streng, maar wel met als doel dat we zo effectiever vergaderen en ons aan de afgesproken vergaderorde houden.
Het ging allereerst over de “strategische aankoop” van het politiebureau in Zuidhorn. Raadsbreed was men het erover eens dat dit een goede beslissing is. De gemeente kan deze locatie nu meenemen in de onderzoeken voor het nieuwe gemeentehuis en anders gebruiken voor huisvesting van aandachtsgroepen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is ( b.v. dak- en thuislozen, sociaal of medisch urgenten, statushouders).
Het tweede agendapunt ging over centrale huisvesting gemeentehuis. Om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het gemeentehuis in Zuidhorn uit te breiden en dit af te wegen tegen nieuwbouw bij de Oostergast in Zuidhorn of op het Dusseldorpterrein in Midwolde is een extern onderzoeksbureau ingeschakeld. Zij hebben de beoordelingscriteria opgesteld. Deze zijn eerst in een vorig raadsoverleg besproken. De opmerkingen die raadsleden hadden gedaan zijn nu verwerkt. Iedereen was nu tevreden met de criteria, wat er onderzocht moet gaan worden en de planning. Het bureau kan nu verder aan de slag. Wordt vervolgd na de zomer.
Nu resten ons nog twee raadsvergaderingen een op 10 en een op 17 juli.
10 juli beginnen we al om 10.00 uur. We starten met “gewone” agendapunten waaronder diverse bestemmingsplannen en later komt het financieel jaarverslag, de eerste bestuursrapportage van 2024 en de perspectiefnota voor 2025 en verder aan bod. De verwachting is dat we om 18.00 uur klaar zullen zijn, maar of we dat halen….

Arina Havinga

*een raadsoverleg is een bespreking van alle agendapunten die op de agenda van de raadsvergadering moeten komen. In het raadsoverleg vormen we onze mening,  wisselen we standpunten uit en vragen we informatie van het college. Ook kunnen er insprekers zijn. Inwoners van onze gemeente die de raad iets mee willen geven over het onderwerp. Elke inspreker krijgt 5 minuten spreektijd. De inspreker moet zich vooraf melden bij de griffie.
In het raadsoverleg wordt besloten of een stuk rijp is voor besluitvorming en zo ja of dit in de raad komt als een hamerstuk of een bespreekstuk. Raadsoverleggen zijn ook live te volgen of terug te kijken. https://westerkwartier.bestuurlijkeinformatie.nl/Calendar