Fractie bezoekt Garnwerd

Garnwerd 1.jpegdinsdag 11 mei 2021 13:55

Donderdag 6 mei. Een dag welke zich laat kenmerken door bakken regen en af toe een droge periode. Juist die dag had een afvaardiging van de ChristenUnie afgesproken met een afvaardiging van Dorpsbelangen Garnwerd om kennis te maken met dit pittoreske dorp aan het Reitdiep.

Van Garnwerd verwacht je op een dag in de meivakantie één en al bedrijvigheid vanuit de toeristische sector met haar horecatrekpleisters. Door Corona is nu alles anders. Veel B&B’s in het dorp zijn momenteel gesloten en ook de horeca moet om 18:00 uur de deuren sluiten.

Garnwerd is één van de drie dorpen in het gebied Middag. Bij een raadpleging onder de burgers, voorafgaand aan de herindeling heeft dit gebied ervoor gekozen om onderdeel te worden van de gemeente Westerkwartier en niet op te gaan in de gemeente Hogeland.

Terwijl het buiten flink regende zaten wij heerlijk droog bij Garnwerd aan Zee te praten met de bestuursleden Ineke Blankenspoor en Harry Hummel. Zaken als het pierenbadje van het Reitdiep, de school en haar leerlingenaantallen, het afvalbeleid van de gemeente Westerkwartier en de verkeersdrukte passeerden de revue.

Daaropvolgend hebben wij gezamenlijk een ronde gemaakt door het dorp. Waar wij al wandelend spraken over onder andere woningbouw, het slecht onderhouden parkeerterrein bij de basisschool en het gebrek aan parkeerruimte tijdens warme zomerse dagen. Ook is uitgebreid gesproken over de wens van het dorp om een eigen lokaal/onderkomen te hebben voor de dorpsactiviteiten. Op dit moment heeft Garnwerd geen eigen dorpshuis, zelf zien zij goede mogelijkheden in combinatie met de basisschool.

Garnwerd 2