Een wereld van uitersten

award.jpgzaterdag 03 november 2018 11:09

Glamour en glitter in Utrecht

Op dinsdagavond mocht ik samen met collega Fred Stol, één van onze ambtenaren en iemand van de Stichting Forus afreizen naar de uitreiking van de Computable Awards in het Beatrix theater in Utrecht. Een hele chique bijeenkomst waarin door het ICT-blad Computable verschillende prijzen werden uitgereikt aan projecten en personen die zich in 2018 hebben onderscheiden. Het Kindpakket van de gemeente Zuidhorn was, op voordracht van andere organisaties, voorgedragen in de categorie beste ICT project bij de overheid.
Voor het eerst in mijn leven droeg ik een smoking, de etiquette voor deze avond.
Vanuit mijn vorige baan in de ICT kende ik Computable en de Awards wel, maar was ik nog nooit bij de uitreiking geweest.
Het was heel bijzonder om deze avond mee te maken. Erg chic, heerlijk eten en drinken te midden van vertegenwoordigers van grote bedrijven en organisaties. En daar stonden wij tussen als vertegenwoordigers van het ‘nietige’ Zuidhorn.

Contrast

De avond in Utrecht was prachtig, maar ik moest wel denken aan het contrast met de doelgroep van ons Kindpakket: kinderen en gezinnen in armoede. Voor hen geen smoking, maar de kledingbank. Geen chic diner, maar de voedselbank. Geen prijs voor een goede prestatie maar elke dag overleven.
Maar, zult u misschien zeggen, dat wist je toch van te voren, waarom ben je dan naar die uitreiking gegaan?
Ik ben naar Utrecht gegaan omdat ik trots ben op de prestatie die onze ambtenaren, samen met de Stichting Forus (ontstaan uit een stagetraject bij onze gemeente) hebben neergezet. Zij hebben een laagdrempelige, gebruiksvriendelijke en niet stigmatiserende toepassing gerealiseerd, die het voor ouders mogelijk maakt geld van de gemeente in te zetten om concrete dingen aan te schaffen voor hun kinderen: kleding, sportspullen, brillen, zwemlessen, fietsen en nog veel meer. Zodat ze mee kunnen doen op school en in de samenleving.
En dat we dan landelijke aandacht krijgen is natuurlijk leuk voor bestuurders en ambtenaren, maar is vooral belangrijk om meer bekendheid te krijgen zodat meer gemeenten onze toepassing kunnen gaan gebruiken. En dat gebeurt ook: Nijmegen volgt en ook met Groningen en Emmen zijn contacten.
En om misverstanden te voorkomen: onze gemeente heeft, in tegenstelling tot veel andere aanwezigen, de bijeenkomst niet gesponsord omdat wij vinden dat we daar geen gemeenschapsgeld voor mogen gebruiken. Ondanks de glamour en glitter was het voor ons een low budget bijeenkomst.

Het blijft prachtig om als wethouder bij deze ontwikkelingen betrokken te zijn.
In Zuidhorn hebben we in de afgelopen jaren veel prijzen gewonnen. Niet omdat we de beste willen zijn (ik schreef daar eerder al een column over: https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n46266/news/view/1208035/1147470/goed-beter-best-prijzen-en-pasen.html), veel meer omdat het blijkbaar opvalt dat mensen die gemotiveerd en enthousiast hun werk doen. Ik hoop van harte dat we dat kunnen meenemen naar de nieuwe gemeente Westerkwartier. Samen met al het mooie wat de andere gemeenten meebrengen gaan we voor een prachtige nieuw gemeente!

Bert Nederveen, 2 november 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl)

telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Interessante links:

Reacties op 'Een wereld van uitersten'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.